CMA Podium presenteert:

Programma

samengesteld door Tatiana Chevtchouk

Lees meer over Tatiana Chevtchouk

Dominic Seldis

Gastheer

 

Sinds 2008 is Dominic aanvoerder van de contrabassen in het Koninklijk Concertgebouworkest en daarnaast is hij aan het werk als dirigent, presentator (o.a. Het Orkest van Nederland en De Nieuwe Stradivarius ) en jurylid van het tv-programma Maestro.

 

Dominic werd geboren in Suffolk (Verenigd Koninkrijk) en studeerde contrabas aan Chetham’s School of Music (Manchester), The Royal Academy of Music (Londen)

en het Mozarteum (Salzburg).

 

Daarnaast speelt Dominic soloconcerten, solorecitals en kamermuziek over de hele wereld, veelal met zijn muzikale partner, James Pearson op piano. Hij was solist bij het Koninklijk Concertgebouworkest, het London Symphony Orchestra, het Philmarmonia Orchestra, het BBC National Orchestra of Wales, het Antwerp Symphony Orchestra en het Shanghai Symphony Orchestra. Hij maakte vele opnames, deed vele optredens op radio en tv en speelde op vele soundtracks, inclusief Harry Potter, The English Patient en James Bond Goldeneye. Hij is ook actief als professor aan

The Royal Academy of Music in Londen.

In 2016 Dominic beleefde de zeer succesvolle première van het contrabas concerto

 ‘De Wolf’, voor hem geschreven door Tan Dun.

Hij woont in Amsterdam, heeft drie dochters en houdt van vissen, boksen en magie.

Eén van de hoogtepunten van het Tsjaikovski Bal is ongetwijfeld het concert van het

 

Concertgebouw Kamerorkest

Lidy Blijdorp (cello)

Mayte Levenbach (viool)

 

Zij spelen in de prachtige Máxima Zaal het volgende programma:

 

- Souvenir d’un Lieu Cher, Op. 42, solist: Mayte Levenbach

- Deel 3 uit Strijksextet Souvenir de Florence, Op. 70

- Rococo Variaties, solist: Lidy Blijdorp

 

Sinds de oprichting in 1987 treedt het Concertgebouw Kamerorkest (CCO) in binnen- en buitenland op met prominente solisten en dirigenten. Recentelijk heeft het CCO samengewerkt met nationale en internationale solisten zoals Liza Ferschtman, Nicolas Altstaedt, Ronald Brautigam, Marietta Petkova, Stefan Vladar, Harriet Krijgh, Lavinia Meijer, Dominic Seldis, Vesko Eschkenazy, Tjeerd Top, Alexei Ogrinthcouk, Emily Beynon, Jasper de Waal, Amihai Grosz en Noa Wildschut.

 

Het CCO wordt jaarlijks uitgenodigd door de grootste Nederlandse podia zoals het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam, Vredenburg te Utrecht en de Rotterdamse Doelen. In series als Het Zondagochtend Concert, De Vrijdag van Vredenburg en Music for the Millions is het CCO regelmatig te gast. Het CCO treedt ook regelmatig op in het buitenland. In de afgelopen seizoenen vonden tournees plaats naar onder andere Italië, Finland, Japan, Spanje, Portugal, Bulgarije en Turkije. In 2016 vond een door de pers alom geprezen tournee door Duitsland plaats met violiste Liza Ferschtman. Binnenkort zullen er tournees naar Zuid-Amerika en Spanje plaatsvinden.

 

 

Lidy Blijdorp

is een jonge celliste met een enorme vertelkracht. Op de Amsterdamse Cellobiënnale werd zij geprezen vanwege haar ‘onthutsende muzikaliteit’. In Parijs behaalde ze haar master met de hoogste onderscheiding (1ière Prix avec félicitations, 2011). Afgelopen december speelde Lidy haar Artiesten Diploma recital aan de prestigieuze Chapelle Musicale Reine Elisabeth, waar ze studeerde bij Gary Hoffman.

 

Lidy Blijdorp heeft gestudeerd bij Monique Bartels (Koninklijk Conservatorium, Den Haag), Michel Strauss (Conservatoire National Supérieure de Paris) en Gary Hoffman (Chapelle Elisabeth). Daarnaast volgde ze lessen bij Anner Bylsma en Dmitri Ferchtman.

 

Lidy treedt op tijdens festivals als de Amsterdamse Cellobiënnale, het Grachtenfestival Amsterdam en het Janine Jansen Festival. Ook gaf ze recitals in België, Frankrijk en Japan. In september 2015 gaf ze een Beethoven-recital met Maria João Pires in Madrid.

 

Als soliste speelde ze met verschillende orkesten. In 2013 werd ze uitgenodigd om het celloconcert van Dvorák, evenals een première van de Russische componist Sergej Yevtushenko te spelen, met het State Hermitage Orchestra. Verder speelde ze met het Orchestre de Chambre de Wallonie, het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, Camerata Amsterdam en het Nederlands Blazers Ensemble. In april 2017 maakte ze een tournée met het NESKO, met wie ze de première van het celloconcert van Jos Heutmekers uitvoerde. Binnenkort treedt ze op met het Orkest van de 18de Eeuw en het Orkest van het Oosten.

 

 

Mayte Levenbach

(2001) is op ruim vijfjarige leeftijd met Suzuki viool begonnen. Amper twee jaar later is ze op zevenjarige leeftijd aangenomen aan de Jong Talent Afdeling van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hier heeft ze eerst les gekregen van Ilona Sie Dhian Ho en vervolgens van Theodora Geraets. Op dit moment heeft ze  privéles van Julia Dinerstein.

Mayte heeft met diverse concoursen meegedaan waar ze diverse (eerste) prijzen heeft gewonnen, zoals het Iordens vioolconcours, de Maassluise Muziekweek, Classic Young Masters en het Prinses Christina Concours. Tijdens de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours  in april j.l. won ze een 1e prijs en daarnaast de Publieksprijs en enkele solistische optreden met het JeugdOrkest Nederland. N.a.v. haar deelname aan deze concoursen kreeg Mayte de mogelijkheid om tijdens verschillende festivals en in verschillende zalen op te treden. Ook kon zij masterclasses volgen bij o.a. Liza Ferschtman, Frederieke Saeijs, Isabelle van Keulen, Emmy Verhey, Lisa Jacobs, Moshe Hammer, Stephan Picard en Michael Kugel.

 

Tevens heeft ze mogen soleren bij verschillende orkesten, zoals het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Gelders Orkest, het Maestro Jules Orkest, de Marinierskapel, het Alveare orkest en het Symfonisch Orkest Cuenca (Ecuador). Sinds september 2016 is Mayte lid van de LGT Young Soloists, een internationaal kamerorkest met Zürich als standplaats. Samen met hen heeft ze al vele concerten in de wereld mogen geven, afwisselend als soliste en orkestlid.

Mayte speelt op een viool gebouwd door Johannes Jacobs.

 

 Junior Company van Het Nationale Ballet

 

Maar liefst 12 dansers van de Junior Company dansen onder begeleiding van het Concertgebouw Kamerorkest enkele beroemde balletten van Tsjaikovski.

 

Met de oprichting van de Junior Company in 2013 is Het Nationale Ballet uitgegroeid tot dé springplank voor jonge dansers.

 

- “Spaanse caractère dans” uit het Zwanenmeer (choreografie Rudi van Dantzig)

- “Witte Zwaan pas-de-deux” uit het Zwanenmeer (choreografie Rudi van Dantzig)

- “Embers”(choreografie van Ernst Meisner)

 

 

De Junior Company slaat een brug tussen professionele dansopleiding en professioneel gezelschap: de Nationale Balletacademie, onderdeel van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, en Het Nationale Ballet, Nederlands grootste dansgezelschap. Daarmee is Het Nationale Ballet een unieke omgeving voor jonge dansers die moeten wennen aan de beroepspraktijk, maar over genoeg talenten beschikken om een bloeiende carrière tegemoet te zien.

 

De Junior Company telt veertien dansers. In deze kweekvijver van aanstormende talenten gaan zij zich meten met de gevestigde dansers van het gezelschap. Zij volgen een programma dat het dagprogramma bij een groot gezelschap weerspiegelt.

De Junior Company streeft ernaar per seizoen twee (tournee)programma’s uit te brengen, met daarin pas de deux en fragmenten uit het (neo)klassieke repertoire en nieuwe creaties die speciaal voor de Junior Company worden gemaakt door choreografen van naam. Daarnaast maken de dansers hun opwachting op het grote podium van Nationale Opera & Ballet, waar ze zullen optreden in avondvullende klassiek-romantische werken.

De Junior Company staat onder artistieke coördinatie van Ernst Meisner, die tot eind van seizoen 2012-2013 danser in de rang van grand sujet bij Het Nationale Ballet was.

 

Folkloregroep Radovesj

 

Speciaal uit Rusland komt de folkloregroep Radovesj. In hun traditionele kleurrijke kostuums en met balalaikas en accordeons brengen zij de volkscultuur van het Russische platteland naar Amsterdam. Door hun enthousiasme en passie zijn zij in staat het publiek mee te nemen in de sfeer van een echt Russisch volksfeest. Met dans, zang en muziek nodigen zij iedereen uit om mee te doen, jong en oud.

 

De jonge Tsjaikovski leerde deze volksmuziek kennen als kind en was een groot liefhebber. Geïnspireerd door de diepe emoties die deze muziek bij hem teweeg brachten, gebruikte hij later veel van deze liederen in zijn symfonieën en opera’s.

 

Radovesj is een Russische folkloregroep die in 1993 is opgericht. De naam van de groep is afkomstig van een oud-Russisch woord en het betekent – uit het hart, met vreugde, uit de ziel. De groep presenteert tradities uit de regio van Voronezh op verschillende Russische en internationale volksfestivals en wedstrijden.

 

De groep bestaat uit amateurs met verschillende beroepen en van verschillende leeftijden. Jaarlijks reizen zij door het platteland van Voronezh en verzamelen zij traditionele dansen en liederen. Zij bezoeken hiervoor huwelijken en traditionele volksfeesten. Deze reizen hebben geresulteerd in vele concertprogramma’s. De groep wil met haar concerten de tradities van het Russische platteland behouden.

 

Radovesj staat onder de artistieke leiding van Svetlana Revneva en heeft een prijs ontvangen voor bijdrage en ontwikkeling van volkskunst van het Ministerie van Cultuur van Rusland.

Etiquette Aan Het Hof

door

 Cisca Philipse

&

Nahnya barones van Voorst tot
Voorst

Een bal aan het hof van de Tsaar - het allermooiste hof ter wereld is net
een sprookje. Wat doe je daar wel en wat doe je daar juist helemaal niet. We oefenen de entree, we vragen elkaar ten dans maar het allerbelangrijkste van het bal is het diner. En wat voor een diner. Hoe ga je aan tafel zitten en naast wie. Heb je enig idee hoeveel gangen en hoeveel servies en hoeveel bestek je daarvoor nodig hebt? Je ontdekt het allemaal met de quiz ’Kokosjka op, kokosjka af’ (Petje op, petje af). Op tafel staan ook de mooi versierde menukaarten waar je met een gouden pen in het cyrillisch je naam en misschien ook wel je titel op kunt schrijven om mee naar huis te nemen. Natuurlijk gaan we niet gewoon weg maar nemen we hoffelijk afscheid van elkaar.

 

Cisca Philipse is kunstzinnig therapeut.
Momenteel is zij programmacoördinator bij de kinderopvang Koningskinderen in Bussum. Zij organiseert het creatieve programma én de activiteiten voor alle locaties.
Zij is creatief en organisatorisch sterk en werkt graag met kinderen.

Nahnya barones van Voorst tot Voorst

Nahnya van Voorst is etiquette-expert: zij houdt zich bezig met representatie en omgangsvormen en geeft trainingen en privé-lessen op het gebied van Zakenmanieren, Tafeletiquette en Netwerken / Relatie- Evenementen. Ook geeft zij lezingen in musea o.a. het Rijksmuseum en in de Hermitage Amsterdam in het kader van de tentoonstelling ’Dining with the Tsars’.

 

Nahnya’s grootouders zijn geboren in de tijd dat Tsjaikovski nog leefde en haar grootmoeder heeft haar veel vertelt over de bals in die tijd.

 

Het bal

 

Onder de leiding van dansmeester Frank Perenboom maakt het publiek kennis met de dansen uit de 19e eeuw, zoals deze werden gedanst in de tijd van Tsjaikovski.  Walsen, polka’s en polonaises worden gedemonstreerd door zijn dansensemble ‘Triomphe & Enchantement’. Daarna neemt Frank Perenboom u aan de hand om deze dansen te leren zodat u volop kunt genieten van het Tsjaikovski Bal.

 

Frank Perenboom’s Triomphe & Enchantement

 

Frank Perenboom legde zich,na een grondige training in klassiek ballet, toe op dansvormen uit de Renaissance, de Barok en de Romantiek. Daarnaast volgde hij een universitaire studie in de taalkunde en de muziek- en theaterwetenschap. Ruim twintig jaar was hij als danser en choreograaf werkzaam bij dans- en theatergezelschappen in Parijs, London, Berlijn, Wenen en Geneve. Hij was tevens docent historische dans aan de Staatliche Hochschule für Musik in Trossingen.

 

Het Historisch Dansemsemble “Triomphe & Enchantement” werd in de late jaren ‘80 opgericht door Frank Perenboom en een aantal enthousiaste dansers. Het gezelschap legt zich toe op dansen van de 15e tot en met de 19e eeuw. Een grondige studie van relevante authentieke danstractaten vormt de basis voor deze specialisatie.

 

Triomphe & Enchantement brengt eigen theaterproducties uit en werkt samen met orkesten en festivals.

www. earlydance.com/triomphe-et-enchantement

Crescendo Music Amsterdam

de leerlingen van Tatiana Chevtchouk

 

Tientallen kinderen studeren reeds maanden op pianoduetten van Tsjaikovski.

Tijdens het Tsjaikovski Bal kunt u in de Mauritszaal luisteren naar hun uitvoeringen. Er worden stukjes gespeeld uit de balletten Doornroosje, het Zwanenmeer, De Notenkraker, de opera’s en het Kinderalbum.

 

Het Tsjaikovski Bal is een vervolg op een serie culturele evenementen, georganiseerd door

Tatiana Chevtchouk. In 2008 al begon zij met het geven van culturele lessen aan kinderen vanaf

6 jaar om hen te leren hoe muziek is veranderd met de tijd. Waarom is de muziek van Bach zo krullerig in vergelijking met de muziek van Chopin? Wat heeft invloed gehad op de muziek van een componist? Waarom danste men in de tijd van Mozart menuetten en contradansen en in de tijd van Chopin mazurka’s en walsen? Door te leren over de kunst, geschiedenis en maatschappij in de tijd van een componist wordt inzicht verkregen in de stijl van de muziek.

Muziektheatervoorstelling

Kasjtanka

Gebaseerd op een verhaal van A. Tsjechov

Muziek van P. Tsjaikovski

 

Tijdens een lange wandeling door de stad verdwaalt Kasjtanka. Ze schuilt in een portiek. Ze is doodop en haar oren en poten zijn bevroren van de kou. Plotseling gaat de deur open. Nu begint haar avontuur pas echt...

 

Kasjtanka is het verhaal over de vrolijke kastanjekleurige viervoeter. Vanuit de ogen van de hond wordt de toeschouwer meegenomen in haar leven. Een arm beestje dat verdwaald raakt en bij een rijke circusartiest een warm thuis vindt.

 

Een boeiende muziektheatervoorstelling waarin twee Russische meesterwerken bij elkaar komen: het gelijknamige verhaal van A. Tsjechov en het Kinderalbum opus 39 van P. Tsjaikovski.

Acteur Iwan Dam weet met minimale middelen de fantasie van het publiek te prikkelen met hulp van pianomuziek, uitgevoerd door Irina Parfenova. Een voorstelling over trouw, vriendschap, liefde en de geur van lijm, lak en houtkrullen.

 

Acteur en tekst: Iwan Dam

Concept en piano: Irina Parfenova

Regie: Kees van Velthooven

Techniek en decor: André Kok

Productie: Stichting Troupe A’ dour

www.troupeadour.nl

 

 

 Troupe A'dour

De naam Troupe A’dour is een verwijzing naar gezelschap (‘Troupe’ in het Frans) en naar troubadours: rondtrekkende muzikanten en dichters  uit de Middeleeuwen.  Stichting Troupe A’dour was opgericht in 2006 en was een initiatief van pianiste Irina Parfenova en regisseur Pieter Scholten. De stichting heeft ten doel een bijdrage te leveren aan de kunst- en cultuureducatie in de samenleving. De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het ontwikkelen, organiseren en uitvoeren van theatervoorstellingen, concerten, muzikale lezingen, workshops en andere culturelere activiteiten. Bij voorkeur in samenwerking met andere organisaties. Voor kinderen en volwassenen.

Tsjaikovski vertelt

 

Het Russische woord voor thee is tsjai, en daarom is de intieme Bestuurskamer omgetoverd tot een Tsjaikovski Theesalon uit de 19e eeuw. Een heerlijke plek om even bij te komen van alle indrukken met een heerlijk kopje thee uit een echte samovar. Tsjaikovski drinkt ook graag een kopje thee en komt op gezette tijden langs om met het publiek over zijn leven en muziek te praten.

 

Jacques Riebeek

In 2003 studeerde Jacques Riebeek (1980) af als acteur en theatermaker aan de Arnhemse Toneelschool. Hij speelde en zong sindsdien, naast het maken van eigen voorstellingen, in uiteenlopende producties bij verschillende gezelschappen als Oostpool, Kwatta en Nachtgasten. Sinds tien jaar is hij vaste gastacteur bij Muziektheater ‘De Plaats’ in Arnhem, waar dit jaar in de schoolvakanties reprises te zien zijn van succesvoorstellingen van de afgelopen jaren. Daarnaast was jacques frontman van de rockband ‘Chicadeliq’ en speelde hij kleine rollen in tv-series. Momenteel geeft hij theaterlessen en is stemacteur in films, series en kunstprojecten.

 

Bij eerdere historische culturele evenementen ‘Een dag met Bach’ en ‘Mozart leeft!’ speelde Jacques, als theatraal intermezzo, verschillende componisten.

Geheimen van Tsjaikovski

door Olga de Kort

 

Veertien jaar lang communiceerden de Russische componist Pjotr Tsjaikovski en zijn mecenas Nadezjda von Meck per post. In hun meer dan 1200 brieven bespraken ze alles met elkaar. Musicoloog en muziekjournalist Olga de Kort vertelt over deze bijzondere vriendschap van de componist en zijn weldoenster.

 

De musicologe en muziekjournaliste Olga de Kort is geboren in Istra (regio Moskou) en woont sinds 1998 in Nederland. Ze studeerde cultuurwetenschappen en piano in Rusland, journalistiek in Frankrijk en muziekwetenschap in Nederland (Universiteit Utrecht). Als musicoloog is Olga gespecialiseerd in Russische muziek en cultuur en de receptie van de Russische muziek in Nederland. Ze geeft lezingen, cursussen muziekgeschiedenis en neemt regelmatig deel aan internationale muziekconferenties in Rusland met bijdragen over de receptie van Russische muziek in Nederland, met name de muziek van Stravinsky, Prokofjev, Skrjabin, Rachmaninov en Tsjaikovski. Als muziekjournalist heeft ze ruim 400 publicaties op haar naam staan in Nederlandse klassieke muziektijdschriften waaronder Luister, Pianist, Preludium, De Klank, PianoBulletin, De Nieuwe Muze. Olga de Kort schrijft een boek over Russische muziek en musici in Nederland en beheert de website/blogsite "Russische muziek in Nederland".

Maak je eigen 19e eeuws speelgoed

met Larisa Bilous

 

 

In de Emmazaal kunnen kinderen zich creatief uitleven onder leiding van beeldend kunstenaar Larisa Bilous. Kinderen kiezen uit drie activiteiten: een poppetje maken, een fluitje beschilderen of een tradionele houten lepel beschilderen.

 

Zoals in vele landen,hebben ook in Rusland diverse kleuren diverse betekenissen. Een goed voorbeeld hiervan zijn de houten gebruiksvoorwerpen uit de Wolga regio, deze stijl is beter bekend als Khokhloma. Met de kleuren wordt uitgebeeld waar men in het leven mee te maken krijgt zoals liefde, verdriet en geboorte.

 

In de tijd van Tsjaikovski maakte het Russische volk poppen, die men zag als helpers en als een talisman beschouwde. Deze poppen werden gedurende het hele leven gemaakt uit oude kleding, al vanaf de vroege kinderjaren. De poppen waren geen speeltjes maar maakten een deel uit van de leefwereld van het gezin, als een familielid. Men wendde zich tot hen in de moeilijke momenten van het leven, praatte met hen, deelde zijn zorgen en vreugde met hen.

Kinderen mogen een eigen ‘Pelenashka’ maken,  dit is zowel een talisman als het eerste speelgoed van een baby. In het oude Rusland werd de pop naast de baby in de wieg gelegd voor bescherming tegen kwade geesten. Pelenashka werd gemaakt om precies in het handje van de baby te passen.

 

Kinderen kunnen ook een traditioneel fluitje kleuren. Fluiten, zoals elk ander geluid, werd gezien als bescherming tegen boze geesten. Er wordt gekleurd in de oude traditionele stijl met symbolen. Larisa zal eerst vertellen over de geschiedenis van de traditie en de symboliek van kleuren en ornamenten. De techniek is eenvoudig en het resultaat bijzonder, ervaring met schilderen is niet nodig. Iedereen kan meedoen!

 

Heel vaak worden er gebruiksvoorwerpen in Khokhloma stijl, zoals borden, lepels of kopjes aan een pas gehuwd stel gegeven, omdat dit in één keer alle goede wensen voor het nieuwe gezin symboliseert. Kinderen kleuren een eigen houten lepel in deze traditionele stijl.

 

Larisa Bilous

Larisa heeft een klassieke kunstopleiding genoten bij de Kunstacademie te Odessa in de Oekraïne, met als specialisatie industrieel ontwerpen. Na deze opleiding, richtte zij zich voornamelijk op decoratieve kunst en heeft diverse projecten uitgevoerd voor scholen en bedrijven.

Na haar vestiging in Nederland in 2001 is Larisa doorgegaan met haar geliefde bezigheid als decoratieve kunstenares en is haar eigen stijl verder gaan ontwikkelen. Door haar unieke stijl van werken en richting kreeg ze vrij snel een bekendheid binnen het bedrijfsleven.

 

Larisa Bilous heeft een specifieke ervaring met les geven aan kinderen en volwassenen over traditionele Russische decoratieve kunst. Zij geeft lezingen en demonstraties over volksklederdracht en speelgoed, alsmede de geschiedenis van de materiële cultuur en tradities van Rusland en de Oekraine. In de afgelopen tijd heeft ze vaak deelgenomen aan diverse projecten en evenementen voor de bevordering van culturele betrekkingen tussen Rusland en Nederland.

Larisa werkt nauw samen met het Zaans Museum en het Tsaar Peterhuisje in Zaandam.

www.larisabilous.nl

Kamerkoor Oktoich

 

 Het Tsjaikovski Bal wordt geopend met het liturgische gezang van het Kamerkoor Oktoich. Oktoich is in 1996 opgericht door Aliona Ovsiannikova. Het koor - met zowel Nederlandse als Russische zangers -  is gespecialiseerd in Russisch-orthodoxe kerkmuziek en behoort in Nederland tot de top van de amateurkoren.

 

Het wordt geprezen om de prachtige expressie, van heel zacht tot heel krachtig en weet de echt Russische vloeiende lijnen te brengen in een mooie, warme a-capella koorklank.”

Viktoria Pankratova

 

De liederen van Tsjaikovski zijn in Nederland niet zo bekend, het kan met de taal te maken hebben. Toch componeerde hij meer dan honderd van deze ‘romances’, en de Russische sopraan Viktoria Pankratova laat hiervan een aantal horen zowel in het middag- als het avondprogramma.

 

Onder het kabaal van het Bal, Op. 38, nr. 3

Alleen wie het eenzame hart kent, Op. 6, nr. 6

Om zo snel te vergeten

De Brief van Tatyana uit  de opera Eugene Onegin.

 

Viktoria Pankratova werd geboren in Sint-Petersburg (1974) in Rusland en volgde het Leningrads Muziek College in de richting koordirigente. Daarna studeerde zij af aan de. Petersburgse Universiteit voor Humanistiek voor muziek en cultuur. Haar professionele carrière begon in het theater van muzikale komedie in Sint-Petersburg, waar ze al snel een van de leidende zangeressen werd.In 2008 studeerde ze af aan het St.-Petersburgse Staats Conservatorium in de richting operazang onder professor Sofia Jalosheva.

 

Als professionele zangeres is zij winnares van de hoogste onderscheidingen, waaronder die van het Internationaal muziekfestival  Kust van de Hoop, de Grand-Prix van de Internationale Competitie De Lente van romantische liedjes, de Eerste Plaats bij het Internationale Vocalisten Concours Romanciada en de Eerste Plaats bij het Internationale Vocalisten Concours  in Estland.

 

Viktoria's stem is die van een lyrische dramatisch-sopraan. In het Theater van het Conservatorium zong ze partijen als Tatyana (Eugeny Onegin van Tsjaikovski),  Contessa (De bruiloft van Figaro van Mozart) en Tosca (Tosca Puchini). In Thet heater van Musical Comedy zong ze partijen als: Tangolita (Ball in de Savoie, Abrakham), Silva (Silvia Kalman), Gypsy (Gravin Maritza Kalman), Diana (De hond in het hooi Gladkov), Boulotte (Blauwbaard Offenbach) en Teodora (Mister X Kalman).

 

Ze is op tournee geweest in Duitsland, de Verenigde Staten en Zwitserland. In 2005 verzorgde ze tijdens een grote tournee door vele staten van de VS een show-programma. Elk jaar neemt ze deel aan verschillende concerten waaronder die in de Sant-Petersburgse Algemene Concert Hall, Moskou Column Hall, Moskou concertzaal Rossia.

In 2004 nam ze deel aan het prestigieuze Tushinsky Festival in Moskou, het Poesjkin Festival in Sint-Petersburg, en het Concours Festival in  Albanië, "Maria Craia".

 

StEP

studentenorkest

 

Vlak voor de opening van het avondbal speelt voor u het studentenorkest StEP de Serenade voor Strijkers van Tsjaikovski in de Marmeren Hal. Terwijl u kunt genieten van het traditionele Obed*, een Russisch buffet vol heerlijke hapjes en kleine gerechten, luistert u naar deze prachtige muziek. Natuurlijk kunt u ook alvast de geleerde dansen in de praktijk brengen!

 

Het Studenten Ensemble Project (STEP) is een gloednieuw initiatief in de Nederlandse orkestwereld. Het ensemble biedt de ruimte voor ervaren muzikanten om ander repertoire te spelen dan in de symfonieorkesten mogelijk is. Daarnaast biedt het een kans voor jonge dirigenten en componisten om met een ensemble van hoog niveau te werken.

 

Op 10 maart debuteerde STEP met een 22-koppig strijkersensemble in de concertzaal van het Spinoza Lyceum te Amsterdam onder leiding van Sjoerd Haver. Daarnaast speelt STEP onder de baton van Philip Venema diens eigen compositie Impressions Fugitives.

 

* deelname aan het Obed is optioneel